← Vorige pagina
Contentmanagement voor websites
29 juni 2015


LET OP! Dit artikel bevat bruikbare tips en verhoogt de kans op betere zoekmachineresultaten voor uw website. Dit kan dus een positief effect hebben op uw omzet! Content, wat zit er in?

januari 2014, Pieter Mulderij © ProMótus

Onderscheidende vormgeving betekent levensvatbaarheid voor websites. Dat is wellicht een open deur, evenals het gegeven dat een logische opbouw en lay-out van een website cruciaal zijn. Maar levensvatbaar wil niet zeggen dat je website ook overleeft in de arena van het internet. Een essentiële bouwsteen is optimale en unieke content wanneer je goed wilt worden gevonden in de zoekmachines. Vraag het aan SEO-deskundigen en zij zullen je telkens weer op het hart drukken dat de content op je website bepalend is voor de vindbaarheid daarvan. En dat wordt min of meer afgedwongen door zoekmachinegigant Google. Deze partij zal nimmer de algoritmes prijsgeven waarmee de indexering (ranking) van websites exact vooraf is te bepalen. Google geeft niet echt gedetailleerde aanwijzingen waarmee je rekening zou kunnen houden om toch hoog te scoren.

Essentieel onderdeel bij de invulling van de content is toch wel de tekst op een website. Webredactie is een andere tak van sport dan het schrijven voor een krant of magazine. Teksten op websites zijn uiteraard informatief maar zullen de bezoeker (lezer) veelal op een meer directe manier aanspreken en tot actie aanzetten. HOE ZORG JE VOOR OPTIMALE CONTENT?Ofwel een website met een dusdanige inhoud, waardoor de vindbaarheid van de site eveneens optimaal is?

​KEN JE JE DOELGROEP?

De vraag kan niet vaak genoeg gesteld worden en toch schijnen we er doof voor te zijn geworden. Toch een poging: wie is de ontvanger van je boodschap? Of: ‘wie wil ik met mijn verhaal bereiken’? Dus, hoe ziet je doelgroep er uit? Probeer een zo helder mogelijk beeld te krijgen van wie er behoort tot die doelgroep! En stel je zelf (het mag hardop) de vraag ‘Wat wil ik die doelgroep vertellen’? En de logische vervolgvraag is: ‘Willen zij dat weten en waarom’?

De ontvanger of lezer van jouw boodschap (jouw website) is daarbij het uitgangspunt. Daarbij moet je empathisch vermogen groot zijn. Je hebt, neem ik aan, marktonderzoek gedaan, dus je hebt je verplaatst in die doelgroep. Maar het moet nog specifieker: je moet je echt inleven in de gevoelswereld van die doelgroep. Jij bent dan als het ware lid van die doelgroep. Wat boeit de bezoeker van jouw website? Waar is hij/zij naar op zoek? Met welke zoekwoorden (behoefte of vraag) komt hij/zij op jouw website terecht? Op welke wijze zou die bezoeker jou vinden? En welke zoekwoorden gebruikt hij/zij om jouw website te vinden? Wat is de belevingswereld van potentiële klanten? En hoe zet ik hen aan tot actie? Voor een verkoper van fietsen met trapondersteuning zal dit proces anders zijn dan voor een aanbieder van diensten, zoals een notaris. Maar ook zijn/haar klanten zijn net mensen. En die mensen willen gemak en duidelijkheid. Hoe kun jij ze dat bieden?

​SAMENHANG EN SFEER

Het begrip ‘contentstrategie’ is immer actueel maar vraagt van tijd tot tijd om enige herintroductie. Met contentstrategie en contentmanagement zorg je ervoor dat teksten, plaatjes, onderschriften, bronnen e.d. onderdeel zijn van een bepaalde filosofie of strategie achter de website. Een strategie van samenhang waarmee je de bezoeker op een logische manier door jouw site leidt. De hele website straalt een zelfde sfeer uit, is eenduidig qua toonzetting en strategie en heeft tot doel om de bezoeker tot actie aan te zetten of tot nadenken en anders handelen te stemmen. Een en ander is afhankelijk van de organisatie en doelstelling achter de website. Ofwel: moet er gekocht worden of moet er worden gedoneerd? In beide gevallen moet er sterk aan (een) gevoel worden geappelleerd, want het gaat er immers om dat er een (latente) emotie wordt aangewakkerd, waarmee mensen in actie komen.

ENKELE RICHTLIJNEN WAAR JE IN REDACTIONEEL OPZICHT REKENING MEE KUNT OF ZOU MOETEN HOUDEN:

Zorg ervoor dat de tekst ‘gescand’ kan worden, vergelijkbaar met het ‘koppensnellen’ in kranten. Wees to-the-point en stem de tekst af op gevoel en gedrag van de doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan de commercials van bijv. Giro 555 of van andere goede doelen. Of bijv. het sfeervolle spotje van het Wereld Natuur Fonds met de prachtige muziek. Beeld en geluid zorgen voor de juiste mix, waardoor gedrag en gevoel optimaal worden aangesproken. Wederom afhankelijk van de organisatie of het doel waarvoor de website is bestemd, houd je bij het schrijven van de teksten bijv. rekening met rechtvaardigheidsgevoel bij de lezer. Of je wilt appelleren aan een bepaalde sfeer, waarmee de lezer in de mood komt om tot actie over te gaan. Dat moet meetbaar zijn in de conversieresultaten.

WAAR HÉB JE HET OVER?
Houd de boodschap effectief en simpel en bepaal welke informatie zeker moet terugkomen in de content op je website. Jij kent zelf jouw doelgroep het beste wanneer je doelgroeponderzoek hebt uitgevoerd. Gebruik waar mogelijk korte zinnen en geef tips waar men wat aan heeft. Bij het schrijven van de teksten moet je telkens uitgaan van de ontvanger of lezer (doelgroep). Wat is voor hem of haar essentiële informatie waar men persoonlijk of in zakelijk opzicht wat aan heeft? Naast je website ga je waarschijnlijk ook andere (social) media inzetten om een optimaal bereik te realiseren.

STRATEGIE
Verpak de boodschap zo strategisch mogelijk, waarbij je uitgaat van jouw eigen beproefde strategie. Hoe benader jij je klanten in de praktijk? Wat zijn ze van je gewend? Verras je ze wanneer je dat eens anders of op een nieuwe manierdoet? Zet je ze daarmee op een positieve manier aan het denken of jaag je ze er mee weg? Dus bedenk welk effect jouw content heeft op jouw doelgroep en of deze past bij jouw/jullie eigen marketingdoelstellingen en visie!

BELEVING
Hoe goed kennen we de ontvanger van onze boodschap? Hebben we hem of haar echt wat te bieden? Kortom, hebben we de lezer voldoende in kaart gebracht en weten we waardoor de doelgroep wordt gemotiveerd? Hoe staat zij ten opzichte van onze producten of diensten? Begrijpen we die doelgroep en weten we waarmee we die in beweging kunnen krijgen? Hoe weten wij wat zij willen en wat zij willen weten/lezen? Hier zal blijken of we gedegen marktonderzoek hebben gedaan of laten doen.

Voorbeeld: je richt je op senioren en mensen met fysieke problemen, omdat je fietsen met trapondersteuning verkoopt. Lang niet alle senioren of mensen met fysieke problemen hebben daar (meteen) behoefte aan. Dus je zult je doelgroep minutieus moeten afkaderen. Praat niet over het gevoel van ouder worden of over een handicap en de ongemakken die daarmee gepaard gaan, maar appelleer juist aan de gemakken van een hippe fiets met trapondersteuning die als legitieme mechanische doping kunnen worden ingeschakeld.

Ander voorbeeld: We gaan nu even uit van een notaris. De dienstverlening van de notaris is zeer specifiek, maar zijn of haar werkterrein is veel breder en de doelgroep is veel groter dan die van de verkoper van fietsen met trapondersteuning. Hier krijgt de beleving van de doelgroep weer een heel andere invulling. Wat die doelgroep op notarieel gebied allemaal nodig zou hebben of zou kunnen hebben is teveel om hier op te noemen. Dat verklaart bijvoorbeeld ook dat de teksten op de website van een notaris veel omvangrijker zijn dan op de website van de leverancier van fietsen met trapondersteuning.

Ik hoop van harte dat je wat hebt (gehad) aan dit artikel. Heb je nog vragen neem dan contact met mij op.

Meer informatie?

ProMótus helpt je graag met aansprekende SEO-teksten. Met content die jouw (potentiële) klanten aanzet tot actie.
Wil je dat ook? Vul onderstaand formulier in voor meer informatie.




Laat dit veld hieronder leeg:




Reclame met een boodschap

0528 - 23 12 56

Privacy en cookieverklaring